Fästingar

På min instagram "jennycarlsso" har vi ofta diskussioner och vi tipsar varandra om olika saker. Idag har jag Fästingskydd som ämne.

Första året hade jag droppar till Charlie, det funkade inte särskillt bra. Sen hade vi Scaliborhalsband. Giftigt, många elaka bieffekter men jäklar vad bra!
Det funkade utmärkt för Charlie tillsammans med Petwise spray på magen/benen.

Vi fick ca 4 fästingar förra säsongen. Det är bra :-) Så i år kör vi på samma sak. Hoppas att det fungerar lika bra som förra året. Helst skulle jag vilja ha bärnstenshalsband på Charlie men jag vet inte om det funkar lika bra..

Vad har ni för erfarenhet av det?
Vad använder ni för fästingskydd?


Pälsklingar - ha kul med din hund!

Vi testade scalibor halsband en gång, men Loke blev konstig av det, så inget mer gift på mina djur. Jag har kört "husmorsknep" att stryka över honom med en citrondoftande våtservett innan promenad och jag upplevde att förra sommaren hade han inte lika många fästingar. I år ska jag testa örthalsbandet med just citron och eukalyptus, så kanske jag slipper det evinnerliga våtservettsanvändandet. ;P

Fredrica

Jag använde ingenting förra sommaren, det resulterade i boleria för ena hunden så i år ska jag använda ngt. Vet något medel som man ska placera i nacken på hunden så ska det skydda mot fästingar och luss, det tänkte jag testa ;)

Svar: Aj då :( Droppar i nacken funkar inte för min hund, men Scalibor + petwise spray gjorde susen förra året. 4 fästingar. Så det kör vi på igen :)
Jenny Carlsson

sandra

Använder bärnsten och funkar jätte bra, tror det var 2 fästingar förra sommaren då den ena inte ens hade satt sig utan bara kröp =)

Tamlina

Jag ska nog köpa bärnstenshalsband nsäta sommar.